Sechestru. Proces verbal incheiat de inspectorii anitfrauda.

Firmele nu se pot apara daca inspectorii antifrauda gresesc in controale. Posibilitatea de a contesta procesele-verbale emise dupa verificari, limitata din cauza unei definitii

Procesul verbal emis dupa un control antifrauda este sau nu un act administrativ fiscal? Desi pare greu de crezut, de raspunsul la aceasta intrebare depinde posibilitatea firmelor de a se apara in fata eventualelor abuzuri sau greseli comise de Fisc in cadrul controalelor efectuate la contribuabili. Modul in care este reglementat acum procesul-verbal emis in urma unui control al Directiei Antifrauda, fosta Garda Financiara, face aproape imposibila constestarea lui. Desi ar trebui sa fie doar un document de constatare a unei situatii fiscale, exista si cazuri in care el ajunge sa impuna anumite masuri asiguratorii, impotriva carora firmele nu au cai de atac, din moment ce Fiscul considera ca procesul verbal nu este un act administrativ, deci nu poate fi contestat.

Decizia inedita a unei instante contrazice opinia ANAF: procesul verbal este act administrativ fiscal.

Recent, Tribunalul Iasi a oferit o solutie destul de neobisnuita intr-un dosar in care paratii sunt Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si Directia Antifrauda (DAF). Instanta a obligat Directia Regionala Antifrauda Fiscala nr. 1 Suceava sa solutioneze contestatia administrativa formulata de un contribuabil impotriva procesului verbal incheiat dupa un control. Instanta a considerat ca procesul verbal produce efecte juridice, motiv pentru care este act administrativ fiscal.

 

Pe scurt, Directia Regionala Antifrauda Fiscala nr. 1 Suceava a efectuat un control sumar la unul dintre contribuabili, intocmind un proces-verbal de control. Au fost dispuse masuri asiguratorii, conturile contribuabilului au fost poprite, iar activitatea blocata, pe motiv de “comportament fiscal inadecvat”.

Atat sechestrul, cat si procesul verbal, au fost contestate de catre contribuabilul in cauza. DAF a refuzat sa solutioneze aceasta contestatie, motivand ca procesul verbal nu este un act administrativ fiscal (pentru ca nu stabileste, ci doar estimeaza obligatiile de plata), motiv pentru care nu poate fi contestat.

Ulterior, contribuabilul s-a adresat, in calitate de reclamant, Sectiei contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Iasi pentru refuzul solutionarii cererii de catre parati, cerand instantei sa oblige DAF sa solutioneze contestatia.

Contribuabilul a considerat procesul verbal ca fiind act administrativ fiscal intrucat acesta produce efecte din moment ce in baza lui au fost dispuse masuri asiguratorii.

Tribunalul Iasi a admis cererea reclamantului si i-a obligat pe parati sa solutioneze contestatia si sa emita actul administrativ fiscal de solutionare.

Solutia Tribunalului nu este definitiva, putand fi atacata cu recurs.

 

Intr-o contestatie la executare ce priveste o decizie de instituire a masurilor asiguratorii, Judecatoria Timisoara a admis caracterul de act premergator al procesului verbal emis de DAF fata de decizia de instituire a masurilor asiguratorii, procedand astfel la analiza legalitatii sale in fond.

 

Cum este definit actul administrativ fiscal in legislatie

Potrivit dispozitiilor art. 2 lit. c) din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ, actualizata in 2014, actul administrativ reprezinta actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice.

Actul administrativ fiscal este, potrivit art. 41 din Codul de Procedura Fiscala, actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale.

Totodata, art. 85 din Codul de procedura fiscala reglementeaza actele juridice prin care se stabilesc obligatiile fiscale, respectiv declaratia fiscala si decizia emisa de organul fiscal.

Alte acte administrative fiscale cunoscute sunt: declaratia de inregistrare fiscala, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, decizia de masuri, decizia de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA, etc.

Asadar, printre acestea nu se regaseste si procesul verbal de control emis de Directia Antifrauda.

Totusi,in masura in care prin procesul verbal incheiat de inspectorii din cadrul Directiei Antifrauda Fiscala se stabilesc, modifica sau sting drepturi si obligatii fiscale, acest act va putea fi calificat de catre instanta ca reprezentand un act administrativ fiscal.

Procedura actuala de control a Fiscului a creat probleme care nu existau inainte

Potrivit HG nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF, inspectorii antifrauda, cu exceptia celor din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, executa operatiuni de control curent si operatiuni de control tematic.

Controlul curent se executa operativ si inopinat, pe baza legitimatiei de control, a insignei si a ordinului de serviciu permanent.

Controlul tematic se executa de catre inspectorii antifrauda in baza legitimatiei de control, a insignei si a ordinului de control tematic prin care se stabilesc obiectivele de verificat, entitatile supuse controlului, perioada asupra careia se efectueaza verificarea, durata si momentul declansarii controlului.

Procesul verbal intocmit de Antifrauda in urma unui control inopinat nu este un act administrativ care produce prin el insusi implicatii juridice si fiscale, asa cum nici un proces-verbal intocmit in urma unui control inopinat efectuat de compartimentul de inspectie fiscala nu este un act administrativ.

In urma efectuarii controlului antifrauda inspectorii trebuie sa incheie, in functie de situatia particulara a fiecarui contribuabili verificat, procese verbale de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor sau pentru constatarea imprejurarilor privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala.

In cazul in care procesul verbal este doar unul de constatare, acesta nu poate fi contestat, intrucat nu reprezinta un titlu de creanta, respectiv o decizie de impunere sau un alt act administrativ fiscal, a continuat specialistul.

Procesul verbal al Antifraudei este urmat de emiterea a doua acte cu un regim juridic de sine statator: decizia de instituire a masurilor asiguratorii si sesizarea organului de cercetare penala.

In identificarea solutiei corecte trebuie sa ne amintim ca aceste instrumente, procesul verbal si masurile asiguratorii, nu s-au inventat odata cu infiintarea Antifraudei; ele exista de ani de zile si nu au generat abuzuri, pentru ca erau urmate la o scurta perioada de timp de acte administrativ fiscale (decizii de impunere).

 

Decizia de la Iasi - scenarii si urmari. Ce efecte poate produce?

Decizia din procesul derulat la Tribunalul Iasi nu este definitiva, ea putand fi atacata cu recurs.

Anularea in instanta a procesului verbal nu are nicio influenta asupra litigiului care vizeaza desfiintarea deciziei de instituire a masurilor asiguratorii.

Sesizarea penala este insotita de procesul verbal al Antifraudei care are menirea doar sa consemneze anumite aspecte de fapt. Cu alte cuvinte, PV Antifrauda nu este nici act de sesizare si nici macar mijloc de proba. In consecinta, anularea in instanta a PV nu are nicio influenta procedurala asupra cercetarii penale.